Örökségünk

A Somló hegy négy kápolnája közül a legnagyobb a déli oldalon található Szent Margit kápolna. A Mátyás király idejében alapított, eredetileg gótikus stílusban épített kápolna oldalából festői kilátás nyílik a tájra. A hegy ikonikus épülete, a Margit kápolna mai formáját a török pusztítást követő átépítésnek köszönheti. A barokk stílusú épület mögött áll egy kisebb, Keresztelő Szent Jánosról elnevezett kápolna, Szent Donát szobra és egy több száz éves hársfa, hirdetve az élet megújulását fiatal hajtásaival. A legendák által övezett hegy egyik hagyományát épp ez az öreg fa és Antiokheiai Szent Margit szüzet ábrázoló oltárképét őrző kápolnája adja, amely a gyermekáldásért imádkozó nők búcsújáróhelyévé vált.

A hegy délnyugati oldala felé tekintő Szent Ilona kápolnát a 14. században, vélelmezhetően a tüskevári pálos szerzetesek építtették, a török hódítók ezt is földig rombolták, újjáépítése a 19. században történt meg.

A Somló egyik legrégebbi, megmaradt vallásos emléke a Szent Márton kápolna Dobán, igazi szőlőhegyi környezetben, egy forrás tövében található. A Doba felől egy kényelmes sétával elérhető templomot már 1309-ben írásosan említik, a hely valószínűleg a vár kápolnája lehetett, amelyet a várhoz való közelsége is megerősít. A román stílusú, késő barokk toldalékkal, fatoronnyal látható templom mellett fakad a Szent Márton forrás, idillikus környezetben, 215 m magasan pihenhetünk meg és csendesedhetünk el.

A hegy északi oldalán, ahogy a helyiek mondják, a szőlősi oldalon található a Szent Mihály templom, melynek gótikus stílusú sokszögű szentélyéből ma már csak csúcsíves boltozat hirdeti az épület korai eredetét.

Mindig van abban valami szakralitás, amikor egy régi várromot, egy régi keresztet, kápolnát, templomot közelít meg az ember, még, ha csak kívülről járja körbe, akkor is. A síkságból kiemelkedő Somló-hegy oldalából még tovább az ég felé nyújtózó kápolnák hatása talán azért is erősebb, mert azokat a teremtett világ, a természet öleli körbe, itt elcsendesedve könnyebben hallható Isten hangja is talán. Egy bizonyos. A Margit kápolnától nyíló panoráma, az Ilona kápolna egyszerű tisztasága, vagy épp a Márton kápolna barátságossága békességre int, a természet ereje pedig jókedvre derít.

JAVASOLT ÚTVONAL:

Indulás: Szent Margit-kápolna

alatti parkolóból indulunk, a gótikus eredetű épületet 1727-ben barokk stílusban építették át, mellette egy 300 éves, korához képest meglepően kicsi hársfa áll. A kápolna elől indul a Somlói Tájvédelmi Körzet természeti értékeit bemutató, 9 állomásos Kitaibel Pál tanösvény, melynek nagy részét mi is végigjárjuk, de most a Sárga O jelzésű betonúton indulunk a hegy keleti oldala felé. A tanösvény, a Sárga és a Piros sáv jelzéssel együtt közvetlenül a kilátó felé vezet, aki csak oda, estleg még a várba akar menni, arra induljon.

Szent Márton-kápolna

A betonút később jobbra kanyarodik le a hegy alja felé, mi maradunk az egyenesen továbbhaladó dűlőúton. Elmegyünk egy-két régi présház mellett, majd újra betonútra váltunk, balra már szépen látszanak a vár romjai, bazaltfalak szegélyezte, táblás kereszteződéshez érünk. Itt majd balra fogunk felmenni a vár felé, de előbb tegyünk egy kis kitérőt a pár perc kellemes sétára lévő Szent Márton-kápolnához. A SO jelzéshez csatlakozik a Piros és a Sárga ∆ is, de pár lépés után jobbra térünk le a betonútról, majd szinte egyből ismét jobbra kanyarodunk a SO jelzésű útra, a P jelű út egyenesen megy tovább. A XIII. századi, gótikus Szent Márton-kápolna kis fatornyos épülete előtt a Szent Márton-kút bővizű forrásából frissülhetünk fel. A pihenő után induljunk vissza ugyanazon az úton az elágazásig, ahol a vár felé folytatjuk túránkat a P és a S∆ jelzésű mélyúton.

Szent Ilona-kápolna

S+ jelű utunk szintet tartva vezet a Somló hegy nyugati oldalában fekvő szőlők közt, jobbra már jól látszik az arany sisakos Szent Ilona-kápolna épülete. SL (sárga rom) jelzésű ösvény vezet ki a hegy délnyugati oldalában álló, szó szerint ragyogó épülethez. A S+ jelzések rövidesen balra térnek le a betonútról, lassan ráfordulunk a hegy déli oldalára, a szőlők közül szép rálátás nyílik a méretes bazaltalakzatokra. Hamarosan elérjük a hegy nevezets látnivalóját, a Taposó-kutat, a XIX. századi eredetű kút fából épült házában egy nagy három méter átmérőjű dob áll, a mókuskerékszerű dobban taposva lehetett a 80 méter mélyen lévő vizet kiemelni. A kút ma már nem működik, a dróthálón keresztül tudunk bekukkantani az érdekes néprajzi emlék belső terébe.

Érkezés: Szent Margit-kápolna

A kúttól a kocsiúton is vissza tudunk menni a Szent Margit-kápolnához, de érdekesebb verzió kínálkozik, ha követjük a P és a S jelzéseket, a kút mellől a hegy felé induló, két szőlőtábla közt vezető közön át. A hangulatos ösvény rakott bazaltkerítések között ér fel egy keresztező dűlőútra, melyen jobbra fordulva, pár perc alatt visszajutunk kiindulási pontunkra.